گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ 168 صفحه + docx

گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ 168 ص

فرمت فایل: docx

تعداد صفحات: 168

حجم فایل: 1.256 مگا بایت

قسمتی از محتوای فایل و توضیحات:

گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ 168 ص

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه………………………………….. 1

فصل اول : نماد و نگرشی نمادین

1-1 نماد و نگرش نمادین به هستی ……………. 6

1-2 نماد و نقش آن در زندگی ………………. 10

فصل دوم : سقاخانه

2-1وجود افتراق فضاهای سنتی و مدرن………… 13

2-1-1 شناختی از دو واژه «نوگرایی» و «سنت گرایی» 13

2-1-2 گرایش به فضاهای شهری سنتی ………….. 14

2-1-3 مقایسه فضاهای سنتی و مدرن ………….. 16

2-2 فرهنگ واژگانی سقاخانه ………………. 18

2-3 علل پیدایش سقاخانه ………………… 24

2-4 دو عنصر اساسی در سقاخانه ……………. 31

2-4-1 آب……………………………….. 32

2-4-1-1 آب عنصر مقدس و مشترک در ادیان پهنه ی ایران زمین 34

2-4-1-2 آب در دیگر آیین های باستانی……….. 36

2-4-1-3 آب در ادیان و آیین ها…………….. 37

2-4-1-3-1 آب در دیانت یهود……………….. 37

2-4-1-3-2 آب در مسیحیت ………………….. 38

2-4-1-3-3 آب در آیین مندائی و صابئین ……… 38

2-4-1-3-4 آب در اسلام ……………………. 39

الف : بازتاب آب در اسلام ………………… 39

ب: آب در عرفان اسلامی – ایرانی …………… 40

ج: آب ، واقعه كربلا و آب تربت ……………. 42

د: آب و مذهب دو روی یك سكه‌اند در سقا خانه … 45

2-4- 2 آتش …………………………….. 50

2-4-2-1 آتش و نور در ایران باستان ………… 50

2-4-2-1-1 اهمیت آتش و نور درجهان بینی آفرینش ایران باستان 53

2-4-2-1-2 آتش و نور واسطوره های آن در فرهنگ آریایی 53

2-4-2-2 كاركرد رمزهای آتش و نور در اسلام …… 54

2-4-2-3 كاركرد رمزهای آتش و نور در ایران ….. 55

2-4-2-4 نور و هنر ………………………. 56

2-5 معماری سقا خانه ……………………. 57

2-6 عناصر نمادین سقا خانه ………………. 60

2-6-1 آینه …………………………….. 61

2-6-2 شمع ( چراغ نفتی ، لوستر ) ………….. 63

2-6-2-1 شعله شمع ……………………….. 64

2-6-2-2 سوگند به نور و روشنایی و فروغ و شمع افروزی 66

2-6-2-3 شمع گردانی در مراسم مقدس …………. 67

2-6-2-4 شمع در سقا خانه : آتش و آب ……….. 67

2-6-3 قفل ……………………………… 68

2-6-4 آدمكهای فلزی ……………………… 70

2-6-5 پنجه ……………………………. 72

2-6-6 چشم ……………………………… 74

2-6-7 ظرف سقا خانه‌ای ……………………. 75

2-6-8 ستاره ……………………………. 76

2-7 تزئینات دیگر سقاخانه ……………….. 76

2-7 -1 کتیبه نویسی………………………. 76

2-7-2 سنگاب…………………………….. 80

2-8 رنگ در سقاخانه …………………….. 81

2-8-1 پیشینه ای از رنگ ………………….. 81

2-8-2 خواص رنگ سبز ……………………… 82

2-8-2-1 مسرت بخشی و شاد آور بودن …………. 83

2-8-2-2 تقویت تحمل پذیری و صبر …………… 83

2-8-3 رنگ سبز در سقاخانه ………………… 84

2-9 معرفی تعدادی از سقاخانه‌های معروف

2-9-1 سقاخانه عزیز الله ……………………. 90

2-9-2 سقاخانه سردر مجلسی ………………… 92

2-9-3 سقاخانه طوقچی …………………….. 93

2-9-4 سقاخانه آقا میرزا اسدالله روضاتی ………. 95

2-9-5 سقاخانه در دشت ……………………. 97

2-9-6 سقاخانه حاج آقا شجاع ………………. 99

2-9-7 سقاخانه پنج شنبه دین ……………… 101

2-9-8 سقاخانه قدیمی رو به روی سردر مسجد جورجیو 103

2-9-9 سقاخانه‌های درب امام ………………. 105

2-9-9-1 سقاخانه دالان درب امام ………….. 105

2-9-9-2 سقاخانه صحن شمالی درب امام ……… 106

2-9-9-3 سقاخانه مجاور درب امام …………. 107

2-9-10 سقا خانه مسجد حكیم ………………. 108

2-9-11 سقا خانه هارونیه ………………… 109

2-9-12 سقاخانه درب كوشك ………………… 110

2-9-13 سقاخانه بیدآباد …………………. 110

2-9-14 سقاخانه حاج محمد جعفر ……………. 111

2-9- 15 سقاخانه قصر در دشت ……………… 112

2-9-16 سقاخانه گرگ یراق ………………… 113

فایل مفید دیگر:  مقاله هنر نمایش وشبیه دسته بندی تاریخ و ادبیات

2-9-17 سقاخانه گذرهارونیه ………………. 114

2-9-18 سقاخانه حاج علی …………………. 115

2-9- 19 سقاخانه آقانور …………………. 116

2-9-20 سقاخانه تركها …………………… 117

2-9- 21 سقاخانه مسجد سید ……………….. 118

2-9-22 سقا خانه تاج الدین ………………. 119

2-9-23 سقاخانه مسجد لبنان ………………. 120

2-9- 24 سقاخانه مسجد ذكر الله ……………… 121

فصل سوم : مكتب سقا خانه

3-1 مكتب سقا خانه و پیدایش آن …………… 122

3-2 هنرمندان مكتب سقا خانه ……………… 127

3-2-1 منصور قندریز …………………….. 127

3-2-2 حسین زنده رودی …………………… 129

3-2-3 پرویز تناولی …………………….. 131

3-2-4 فرامرز پیل آرام ………………….. 133

3-2-5 ژازه طباطبایی ……………………. 134

3-2-6 جعفر روحبخش ……………………… 135

3-2-7 مسعود عربشاهی ……………………. 135

3-2-8 ناصر اویسی ………………………. 137

3-2-9 صادق تبریزی ……………………… 138

3-3 تطبیق برخی آثار هنرمندان سقاخانه با ادعیه و طلسمات 139

3-4 نمونه‌ای دیگر از آثار هنرمندان معاصر با نگاه سقاخانه‌ای 145

نتیجه گیری …………………………… 152

گزارش كار عملی ……………………….. 154

منابع

این تحقیق گذری است بر یكی از موضوعاتی كه چندین سالی است پیرامون آن خیلی صبحتی وجود ندارد و یا اگر باشد بسیار محدود است . هنوز هم این مكان تاریخی – مذهبی كه ریشه در نگرش های دینی ما دارد و کم کم با یك سری باورها و عقاید عجین شده ، در نظر بسیاری از اهمیت خود ساقط نشده و فقط گرد و غبار زمانه بر روی آن نشسته است .

در این تحقیق سعی كرده‌ام با کنکاشی در تاریخ مطالبی پیرامون علل پیدایش سقاخانه‌، معماری ظاهری آن ، عناصر ونشانه‌های نمادین در آن ، كه هر یك برای مردم معنا و مفهومی دارد را بگنجانم و از دیگر سو به پیوند سقاخانه و هنر پرداخته و نمونه هایی از این آثار ارائه گردیده است ،‌كه در طول این پروژه می‌توانید ملاحظه فرمایید و با این آرزو که موثر واقع شود و چه بسا روزگاری ، سقاخانه نذر شما را نیز برآورده سازد.

مقدمه

نخست باید معنی دین و هنر مشخص شود و سپس ربط حقیقی دین و هنر مورد تحقیق قرار گیرد تا در نهایت بتوان برای پرسش مذكور پاسخی مستدل یافت .

«دین به معنای كل عبارت است از مجموعه فرامین ، قواعد و دستورات و احكام الهی كه برای خیر و سعادت و كمال انسان توسط پیامبران به بشر ابلاغ شده است . عنایت دین خیر و كمال مطلق است و كمال مطلق زیبایی حقیقی و جمال مطلق است . دریافت حقیقت مطلق ، شهودی است و عشق ذاتی ابنای بشر به حقیقت مطلق (حقیقة الحقایق) منشا شهود است و شهود میسر نشود الا به مسیر روح درعالم قدس و استغراق در دریای وحدت و آشنا شدن ذوق به توحید .»

حقیقت دین ، معرفت الهی است . موضوع و هدف دین ،‌وجود مطلق (‌خداوند)‌ است وشریعت ( دین ) راه و رسم الهی شدن را به انسان می‌آموزد تا صفات الهی در وجود انسان تجلی یابد و به مقام خلیفه الهی رسد .


. المچیایی ،‌ علیرضا، هنر دینی درگذر زمان ، 1377، ص 33

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ ” نمودید تشکر می کنیم

هنگام دانلود فایل هایی که نیاز به پرداخت مبلغ دارند حتما ایمیل و شماره موبایل جهت پشتیبانی بهتر خریداران فایل وارد گردد.

فایل – گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ – با کلمات کلیدی زیر مشخص گردیده است:
گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ ;بررسی گذری و نظری بر سقا‌خانه‌ ;گذری بر سقا‌خانه‌

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *