تحقیق معلم اثر بخش دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی

معلمانی اثر بخش هستند كه دستیابی به اهداف خاصی رادرنظرمی گیرند، خواه این اهداف توسط خود آنان ویا دیگران تهیه وتدوین شده باشند، در نتیجه آنان كه به دنبال بررسی موارد افزایش اثر بخشی معلمان هستند

به صفحه دریافت تحقیق معلم اثر بخش خوش آمدید.

قبل از اینکه به صفحه دانلود بروید پیشنهاد می کنیم قسمتی از متن و توضیحات تحقیق معلم اثر بخش را در زیر مطالعه نمایید.

معلمانی اثر بخش هستند كه دستیابی به اهداف خاصی رادرنظرمی گیرند، خواه این اهداف توسط خود آنان ویا دیگران تهیه وتدوین شده باشند، در نتیجه آنان كه به دنبال بررسی موارد افزایش اثر بخشی معلمان هستند

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 11
حجم فایل 15 کیلو بایت

معلم اثر بخش

 

یك معلم اثر بخش چه كسی است ؟
معلمانی اثر بخش هستند كه دستیابی به اهداف خاصی رادرنظرمی گیرند، خواه این اهداف توسط خود آنان ویا دیگران تهیه وتدوین شده باشند، در نتیجه آنان كه به دنبال بررسی موارد افزایش اثر بخشی معلمان هستندبایداهداف مورد نظر معلمان را با دقت بشناسند،صرف نظر از اینكه چنین اهدافی توسط معلمان یا دیگران تدوین شده باشد.
نتیجه ی منطقی این امر آن است كه معلمان اثر بخش باید دانش و مهارتهای مورد نیاز جهت دستیابی به اهداف مورد نظر راداشته باشند ونیز بایدبتوانند آنها را در زمان مناسب به شیوه ی مطلوب و مورد انتظار به كار گیرند . 
معلمان در مقام برنامه ریز وطراح آموزشی، در چند گروه قرار میگیرند و با شناخت ویژگیهای خاص حرفه ای یا غیر حرفه ای بودن آنان مشخص می شود .
معلمان اثربخش و معلمان ناکارا
تفاوت بین نقش یك معلم اثر بخش و ناکارادرایفای نقش خود به عنوان تسهیل كننده یادگیری در كلاس درس
معلمان اثر بخش :
1-كارهایشان بخوبی سازمان یافته و آماده است ؛ یعنی از وقت و زمان خود بخوبی استفاده می كنند و می كوشند تا برنامه خود را از قبل تنظیم و از لحظه لحظه كلاس برای یادگیری استفاده كنند .
معلمان ناکارا :
1- می گویند به اندازه ی كافی كارم منظم است ،ولی عملاً در این زمینه اقدام مؤثری به عمل نمی آورند و به واسطه نداشتن برنامه قبلی دچار بی نظمی در كلاس هستند .
معلمان اثر بخش :
2-برای عوض كردن موضوع بحث و گفتگو از لحظه ها استفاده می كنند ؛یعنی در كلاس فعالیتهای متنوعی را باعث می شوند و هر حادثه یادگیری مقدمه و بهانه ای برای حادثه یادگیری دیگر می شود .
معلمان ناکارا :
2-فواصل زمانی طولانی باعث سكوتهای طولانی در كلاس می شود ؛ یعنی هم دانش آموز و هم معلم به دلیل تغییر از یك حالت به حالت دیگر ، حواسشان پرت می شود . 
معلمان اثر بخش :
3-از برنامه یا جدول یادگیری سریع استفاده مناسب می كنند ؛ یعنی كلاس را به صورت زنده و شاد و فعال اداره می كنند و در عین حال ، بردانش آموزان فشاری بیش از حد ظرفیت آنان وارد نمی آورند .

معلمان ناکارا :
3-از برنامه یادگیری كُند استفاده می كنند و در عین حال موجب سر در گمی دانش آموزان می شوند .مرتباً مشق و درس دانش آموزان را چك می كنند و موجبات گیجی و سر در گمی آنان را فراهم می آورند . 
معلمان اثر بخش :
4دانش آموزان را برای یادگیری انگیخته نگه می دارند ؛ یعنی آنچنان فضای روانی را ایجاد می كنند كه دانش آموزان نسبت به یادگیری مطالب كنجكاو و انگیخته باقی می مانند .
معلمان ناکارا :
4- دانش آموزان بدون احساس كنجكاوی یا انگیخته شدن ، خود را مجبور به انجام دادن تكالیف درسی احساس می كنند .
معلمان اثر بخش :
5- موجباتی را فراهم می آورند كه هر چند دانش آموزان در حال نشسته به یادگیری می پردازند ، اما برای انجام دادن فعالیت های یادگیری ،هیجان و انگیزه ی لازم را دارا باشند .
معلمان ناکارا :
5- فضای روانی كلاس به نحوی است كه یادگیری برای دانش آموزان به صورت كار خسته كننده ای در می آید ، معلم مسائل متعددی را برای حل ارائه می دهد و دانش آموزان نیز باجبار به كار مشغول می شوند . 
معلمان اثر بخش : 
6- دانش آموزان را تشویق به انجام دادن فعالیتهایی می كنند كه مكمل فعالیت های قبلی است یعنی هر مطلب جدید را چنان مطرح می سازندكه با موضوع قبلی در ارتباط و تكمیل كننده موضوع قبلی است . 
معلمان ناکارا :
6- غالباً مدیریت و رهبری مغشوش و دستخوش تغییر و تبدیل معلم، باعث از بین رفتن تمركز دانش آموزان نسبت به یادگیری مطالب می گردد. 
معلمان اثر بخش :
7- آگاه هستند ؛ یعنی آنچنان كنترل كلاس را در اختیار دارند كه گویی چشمی نیز در پشت سر دارند ، ولی دانش آموزان احساس نمی كنند كه تحت كنترل یا فشار معلم هستند . 
معلمان ناکارا :
7- رفتار معلم آنچنان است كه به نظر می رسد نسبت به آنچه در كلاس درس می گذرد آگاهی ندارد و تنها به یك دانش آموز توجه می كند و دانش آموزان دیگر را نمی بیند . 
وقتی بحثی را مطرح می سازد زمان بندی آن را رعایت نمی كند و در نتیجه دانش آموزی را كه اشتباه كرده است ، متهم می كند ، واكنشهای بیش از اندازه نشان می دهد ، آثارنامطلوب در دانش آموزان باقی می گذارد و بالاخره اعتبار خود را نزد آنان از دست میدهد .

جعبه دانلود

برای خرید و دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *